چرا محصولات شیائومی ارزانتر از رقبایی مثل سامسونگ و اپل هستند؟

چرا محصولات شیائومی انقدر ارزان هستند؟

کمپانی چینی شیائومی اولین بار به خاطر ساخت محصولاتی مشابه محصولات اپل با یک سوم قیمت آن‌ها مشهور شد. شیائومی از سال 2010 شروع به فروش گوش‌های موبایل کرد و به سرعت تبدیل به یکی تولیدکنندگان اصلی در باراز موبایل شد و حالا شیائومی بعد از اپل و سامسونگ سومین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان است.

بر اساس گزارش International Data Corp ، شیائومی در سه ماه سوم سال 2014، 5.3 درصد از سهم بازار گوشی های هوشمند را به خود اختصاص داده بود، اما همچنان از سامسونگ (23.8 درصد) و اپل (12 درصد) فاصله داشت، اما برخلاف رقبای خود، شیائومی رشد سه رقمی سال به سال را در فروش گوشی‌های هوشمند با 211 درصد ثبت کرد و تبدیل به سریع‌ترین برند در حال رشد در میان فروشندگان برتر شد.

شیائومی در سال 2014 بیش از 61 میلیون گوشی هوشمند فروخت و فروش خود را در آمریکا دوبرابر کرد به همین علت می‌توان نتیجه گرفت که شیائومی خارج از چین هم موفقیت زیادی داشته و در سال‌های پیش رو رشد خود را افزایش خواهد داد. اما سوالی که سر زبان همه قرار دارد این است که محصول به این خوبی چرا اینقدر ارزان است ما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا به این سوال جواب دهیم با ما همراه باشید.

مدل کسب و کار کم هزینه
قبل از اینکه در مورد شیائومی صحبت کنیم، بگذارید در مورد محبوب ترین سازنده خودروهای الکتریکی جهان، “تسلا” صحبت کنیم. تسلا حتی یک دلار هم برای تبلیغات خرج نمی کند. با این حال، در سراسر جهان، تقریبا همه تسلا را می‌شناسند. آن‌ها کاملاً بر تبلیغات زبانی تکیه می کنند در این حالت یک صاحب خودرو تسلا از آن تعریف می‌کند و در مورد آن با دوستان و آشنایانش صحبت می‌کند که باعث ترغیب آن‌ها برای خرید این خودرو می‌شود. شیائومی نیز از همین استراتژی تبلیغات زبانی پیروی می کند و برای تبلیغات پول خرج نمی کنند.

کمپانی‌های دیگر پول زیادی را صرف تبلیغات می کند. اما اگر یک کمپانی بتواند این هزینه را حذف کند، می تواند سود خود را چند برابر کند و قیمت محصولات خود را کاهش دهد. به همین علت شیائومی راه دوم را انتخاب کرد و با حذف هزینه تبلیغات خرید را برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر می‌کنند به همین علت است که گوشی‌های شیائومی با کیفیت اما ارزان هستند.

شیائومی روی لوازم جانبی حساب باز کرده
شیائومی برای افزایش سود، به فروش چند مدل ثابت گوشی برای مدت زمان طولانی تری ادامه می دهد. به عنوان مثال، این کمپانی هر شش ماه بار یک محصول جدید عرضه نمی کند و تا 18 ماه به فروش همان محصول ادامه می دهد.
این استراتژی باعث انعطاف‌پذیری بیشتر این برند می‌شود و توانایی آن را برای فروش لوازم جانبی بیشتر تقویت می کند. به عنوان مثال، مشتریان شیائومی هنگام خرید دستگاهشان، امکان انتخاب قاب با رنگ‌های مختلف، محافظ صفحه و باتری را دارند.

همچنین شیائومی به‌جای این که تمرکز خود را روی فروش سخت‌افزار بگذارد بیشتر بر ارائه محصولات و خدمات نرم افزاری به مشتریان به عنوان راهی برای افزایش درآمد متمرکز شده. این شبیه رویکرد گوگل برای ارائه محصولاتش با هزینه کم یا رایگان و کسب درآمد از تبلیغات است.
یکی از سرویس‌هایی که شیائومی ارائه می‌دهد سیستم عامل MIUI است. این نسخه سفارشی سازی شده اندروید است که بر روی دستگاه های شیائومی نصب شده و در حال حاضر شبکه ای از 85 میلیون کاربر را به خود اختصاص داده است. MIUI همچنین کاربران را به پیام‌رسانی ابری، امنیت دستگاه و ویژگی‌های پشتیبان‌گیری شیائومی سوق می‌دهد.

تمرکز روی فروش آنلاین
برای کاهش بیشتر هزینه‌ها، شیائومی حتی یک فروشگاه فیزیکی در هیچ کجای دنیا ندارد و در عوض، به طور انحصاری از طریق فروشگاه آنلاین خود گوشی‌ها، قاب‌ها، کیف‌های محافظ، هدفون و پاوربانک‌هایش را به فروش می‌رساند. شیائومی با این کار هزینه نیروی انسانی را کم می‌کند و به همین علت قیمت محصولات این کمپانی بین 25 تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

شیائومی محصولاتش را در تعداد محدود می‌فروشد
هنگامی که شیائومی مچ‌بند جدید خود یعنی Mi Band 3 را در اکتبر 2013 معرفی کرد، اولین دسته از این 100000 دستگاه در کمتر از دو دقیقه به فروش رسیدند. حالا طرفداران Mi Band 3 باید هفت روز دیگر صبر می کردند تا این شرکت 100000 دستگاه دیگر را برای فروش عرضه کند که مانند دفعه قبل دوباره با سرعت زیادی به فروش رسیدند.
عرضه تنها تعداد محدودی گوشی در هفته بخشی از استراتژی تجاری شیائومی بوده تا توهم تقاضای زیاد را ایجاد و به کاهش هزینه ها کمک کند. با انجام این کار، شیائومی همچنین با ریسک کمتری مواجه می‌شود و می‌تواند با کاهش هزینه قطعات در طولانی مدت، تولید را افزایش دهد.

با این حال، یکی از اشکالات آشکار این استراتژی این است که مصرف کنندگان ممکن است مایل به صبر نباشند و شیائومی در نتیجه موفقیت فروش خود را از دست بدهد.
محصولات شیائومی اغلب به عنوان کپی ضعیف محصولات اپل شناخته می‌شوند، اما مدل تجاری و قیمت‌های ارزان این کمپانی مطمئناً رقبایش را تحت فشار قرار می‌دهد. شیائومی هنوز تاثیر قابل توجهی بر ایالات متحده نداشته، اما در حال حاضر گسترش خود را به سایر بازارهای خارجی از جمله هند آغاز کرده است، جایی که گوشی های هوشمندش به طور معمول بیشترین فروش را دارند.

کلام آخر
شکی نیست که شیائومی گوشی‌های خوبی می‌سازد و آن‌ها را با قیمتی بسیار ارزان می‌فروشد. شیائومی از یک استراتژی تجاری منحصر به فرد پیروی می کند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا گوشی های خود را با قیمت کمتر بفروشند.

احسان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *